7 Haziran 2011 Salı

bilgisayar destekli matematik dersi öğretimine sinif öğretmenliği öğrencilerinin bakış açıları

BİLGİSAYAR DESTEKLİ TEMEL MATEMATİK DERSİ
ÖĞRETİMİNE SINIF ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİN BAKIŞ AÇILARI
*Cenk KEŞAN, **Deniz KAYA
cenkkesan@deu.edu.tr denizkaya55@yahoo.com
ÖZET
Yaşamakta olduğumuz bilgi çağında artık bilgiyi ezberleyen bireylere değil, bilgiye
ulaşabilen, bilgiyi kullanabilen, eleştirel ve yaratıcı düşünen bireylere ihtiyaç vardır. Çünkü
artık her türlü bilgiye teknoloji sayesinde kolayca ulaşmak mümkündür, dolayısıyla asıl
önemli olan zaten mevcut olan bu bilgilere ulaşabilmektir. Yaşamımızın artık neredeyse bir
parçası sayılan bilgisayarlar da bu yolda kullandığımız başlıca araçlardan biri ve en
önemlisidir.
Gelişen ve sürekli kendini yenileyen teknolojinin hizmet verdiği alanlardan birisi de
Eğitim ve Öğretimdir. Toplumun kalkınması için; düşünen, üreten ve sorgulayan bireylere,
geliştirilmiş eğitim sistemine ve öğretim programlarına ihtiyaç vardır. Toplum; bilgili, kendini
yenileyen, bilgiyi araştıran ve kullanan, uyumlu insan arayışındadır. Bu, gelişen dünya ile
beraber ilerleyen teknolojinin getirmiş olduğu imkanların öğrenciler ve eğitimciler tarafından
kullanılması ile mümkündür.
Teknolojideki köklü yenilikler beraberinde diğer alanları da etkilemekte, bilimin ve
matematiğin de kendisini yenilemesine yardımcı olmaktadır. Bu amaçla gelecekte öğretmen
olarak çalışacak olan Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesindeki Sınıf
Öğretmenliği öğretmen adaylarının Bilgisayar, Bilgisayar Teknolojilerinin kullanımı ve
Bilgisayar Destekli Matematik Eğitimi hakkında ki görüşleri incelenmiştir.
Bu makalede elde edilen sonuçların Bilgisayar Destekli Matematik Eğitimi ile ilgili
çalışmalara ışık tutacağı düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Bilgisayar Eğitimi, Matematik Eğitim, Teknoloji
**Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü İlköğretim Matematik Eğitimi
Tezli Yüksek Lisans Öğrencisi
* Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi İlköğretim Matematik A.B.D.
BÖLÜM I
GİRİŞ
Konu alanı uzmanları bir taraftan eğitim teknolojisinin sürekli gelişen ve değişimler
gösteren bir alan olduğunu belirtirken diğer taraftan halâ eğitim teknolojisini tanımlamaya
çalışıyorlar. Kısa sayılabilecek bir süreç içerisinde, eğitim teknolojisi kendisine oldukça geniş
bir uygulama alanı bulmuş ve bu alan içerisinde etkinliğini sürekli olarak artırmıştır. Bu da
alanın amaçları ve sınırları ile ilgili karışıklıkların oluşmasına sebep olmuştur. Bu makalenin
yazılmasında, alan ile ilgili tanımların daha yapısal bir bakış açısı ile değerlendirilmesinin
hem alanda deneyimli olanlara, hem de yeni başlayanlara eğitim teknolojisi konusunda daha
açık ve anlaşılabilir bir görüş sağlayabileceği inancı etkili olmuştur.
Çağımızda bilim ve teknolojideki hızlı gelişmeler ekonomik sistemi olduğu kadar
eğitimsel ve sosyal sistemleri de etkilemektedir. Günümüzde bilgi, gelişmiş toplumlarda
ekonomik gelişmelerin anahtarı haline gelmiştir. Teknoloji ise eğitim sürecinin
geliştirilmesinde önemli rol oynamaktadır. Bilgi teknolojisinin hızla gelişmesi, bilgi
toplumlarının ortaya çıkmasına neden olmuş, toplumların yeni teknolojik gelişmeleri
izlemeleri ve kendilerine uyarlamaları zorunlu hale gelmiştir. Bilginin ve öğrenci sayısının
hızla artması bir takım sorunları da beraberinde getirmiş, eğitim sürecinin ve niteliğinin
gelişmesinde önemli rol oynayan yeni teknolojilerin eğitim kurumlarına girmesi zorunlu hale
gelmiştir. Bu durum bilişim çağındaki değişi yakalamanın gerekli olduğu üzerinde
yoğunlaşmaktadır.
Aşağıda teknolojinin ne olduğunu tam karşılamaya çalışan bazı tanımlar yer
almaktadır; bazıları bu tanımlamaları özellikle eğitim açısından ele almaktadır.
Teknoloji, insanın bilimi kullanarak doğaya üstünlük kurmak için tasarladığı rasyonel
bir disiplindir (Simon, 1983, s.173).
Teknoloji somut ve deneysel anlamda temel olarak teknik yönden yeterli küçük bir
grubun örgütlü bir hiyerarşi yardımıyla bütünün geri kalanı (insanlar, olaylar, makineler vb.)
üzerinde denetimi sağlamasıdır (McDermott, 1981, s.142).
Öğretim teknolojileri tarihi konusunda önemli bir isim olan Saetller (1968: ss.5-6)
teknolojiyi şöyle tanımlamaktadır: "Teknoloji (Latince texere fiilinden türetilmiştir; örmek,
oluşturmak (construct) anlamına gelir) birçoklarının düşündüğü gibi makine kullanmak
değildir. Teknoloji, bilimin uygulamalı bir sanat dalı haline dönüşmesidir. Uygulamalı sanat
terimi Fransız sosyolog Jackques Ellul tarafından kullanılmış ve kısaca technique olarak
isimlendirilmiştir. O, teknolojiyi bir technique uyarınca yapılmış bir makine olarak görmüş ve
bu technique'nin ancak küçük bir bölümünün makine tarafından ifade edilebildiğinden
bahsetmiştir. Belirli bir teknik sayesinde sadece makinenin değil, bu makineye ait öğretimsel
uygulamalarında gerçekleştirilebileceğinden söz etmiştir. Sonuç olarak davranış bilimi ile
öğretim teknolojileri arasındaki ilişki, doğal bilimlerle mühendislik teknolojisi arasındaki ya
da biyoloji ile sağlık teknolojisi arasındaki ilişkiyle benzer hatta aynıdır.
Ünlü bir eğitim teknoloğu olan James Finn teknolojiyi tanımlarken şöyle demektedir:
"Makine kullanımının yanı sıra teknoloji, sistemler, işlemler, yönetim ve kontrol
mekanizmalarıyla hem insandan hem de eşyadan kaynaklanan sorunlara, bu sorunların zorluk
derecesine, teknik çözüm olasılıklarına, ve ekonomik değerlerine uygun çözüm üretebilmek
için bir bakış açısıdır" (Finn, 1960, s.10).
Bilim ve teknolojinin farklılığını belirtmek için ilk nükleer denizaltıyı yapan ve serbest
bir eğitim eleştirmeni olan Amiral Hyman Rickover şöyle söylüyor: "Bilim ve teknoloji
birbirine karıştırılmamalıdır. Bilim doğadaki görüngülerin (fenomenlerin) gözlenerek, zaten
var olan doğru ve gerçeklerin ortaya çıkarılması ve bu gözlemler sonucunda elde edilen
verilerin düzenlenerek gerçeklerin ve bunlar arasındaki ilişkilerin ortaya konulduğu teorilerin
oluşturulmasıdır. Teknoloji asla bilim için bir otorite olamaz. Teknoloji insan aklını ve
vücudunu güçlendirmek, üstün kılmak için geliştirilecek aletler, teknikler, ve yöntemler
üzerinde durur. Bilimsel yöntem insan faktörünün tamamen dışlanmasını gerektirir, şöyle ki;
gerçeği arayan kimse, kendinin ya da diğer insanların hoşlanacağı veya sevmeyeceği şeylerle,
popülist değerlerle ve herhangi bir çıkar uğruna çalışmaz. Diğer yandan teknoloji fikir (bilim)
değil de hareket olduğundan, eğer insani değerler göz ardı edilirse tamamıyla tehlikeli bir
sonuca da yol açabilir (Knezevich & Eye, 1970, s.17).
Eğitimde Teknolojinin Rolü Nedir?
Eğer teknoloji yukarıda sunulduğu şekli ile algılanırsa, teknolojinin insan hayatında
çok önemli bir yer tuttuğu da rahatlıkla anlaşılır. Bu nedenle konumuz teknolojiyi kullanmak
ya da kullanmamak değil, insan hayatında teknolojinin nasıl bir yeri ve konumu olacağıdır.
Bu üzerinde birçok değerli kişi ve kuruluşun çalıştığı önemli bir konu olmuştur.
Engler teknolojiyi eğitimin ayrılmaz bir parçası olarak görmektedir. Şöyle der: "eğer
eğitim her yönüyle öğretmen, öğrenci, ve çevre arasındaki bir iletişim ağı olarak görülürse, o
zaman öğretim teknolojisinin bu ilişkileri tanımlamada önemli bir görevi olduğu anlaşılabilir"
(Engler, 1972, s.62).
Eğitim teknolojisi öğrenme sürecini geliştirmek için oluşturulan her türlü sistemi,
tekniği ve yardımı içerir. Böyle bir yapıda şu 4 özellik önemlidir: öğrencinin ulaşması
hedeflenen amaçların tanımlanması; öğrenilecek konunun öğretim ilkelerine göre analiz
edilip, öğrenilmeye uygun şekilde yapılandırılması; konunun aktarılabilmesi için uygun
medyanın seçilip kullanılması; dersin ve derste kullanılan araçların etkililiğini ve öğrencilerin
başarı durumlarını değerlendirmek için uygun değerlendirme yöntemlerinin kullanılması
(Collier et al., 1971, Gentry 2004).
Öğretim Teknolojisi (ÖT) Nedir?
Zaman zaman eğitim teknolojisiyle eş anlamlı olarak kullanılan öğretim teknolojisi
terimi, eğitim teknolojisi tanımı içinde yer almayan durumlar ve olguları ifade etmek için
kullanılmaktadır. Commission on Instructional Technology öğretim teknolojilerini iki şekilde
tanımlamaktadır: "(1) iletişim devrimi ile birlikte şekillenen medyanın, öğretmen, kitap, yazı
tahtası ile beraber öğretimsel amaçlar için kullanılmaya başlamasıdır. (2) Belirlenmiş hedefler
uyarınca, daha etkili bir öğretim elde etmek için, öğrenme ve iletişim konusundaki
araştırmaların ve ayrıca insan kaynakları ve diğer kaynakların beraber kullanılmasıyla tüm
öğrenme/öğretme sürecinin sistematik bir yaklaşımla tasarlanması, uygulanması ve
değerlendirilmesidir" (Commission on Instructional Technology, 1970, s.19).
ÖT'nin anlamı üzerinde çalışan David Engler de iki tanım üzerinde durmuştur:
"Birinci ve yaygın bilinen anlamıyla televizyon, hareketli resimler, kasetler diskler, kitaplar
ve yazı tahtası gibi donanımı ifade eden iletişim araçlarını (medya) anlatır. İkinci ve daha
dikkat çekici anlamı ise davranış biliminin bulgularının öğretimsel problemlere uygulanması
sürecini ifade eden anlamıdır. Her iki tanımda da ortak olan, öğretim teknolojilerinin bağımsız
değişken (objektif) olmasıdır; örneğin Gutenberg teknolojisi (matbaa) yardımıyla basılan
önemli bir dini eser de herhangi bir eser de aynı derecede birbirinden farksızdır" (Engler,
1972, s.59).
Teknolojinin Uygulamaları Nelerdir?
Çeşitli seviyelerdeki kullanışlı uygulamaları ve bu uygulamaların vaat ettiklerini
incelerken, düşünce ve yorumlar da kötümserlikten sıyrılıp iyimserliğe doğru kayıyor. Engler
1972'de eğitim teknolojilerinin durumunu şöyle anlatıyor: "şu anki öğretim yöntemlerimiz
hakkında söylenebilecek en doğru söz eski teknoloji ürünü olduklarıdır. Kitap, tebeşir,
öğretmen gibi temel öğretim araçları ve yöntemleri çok uzun zamandan beri kullanılmaktadır.
Bugün öğretmenler daha iyi hazırlanmakta, kitaplar daha iyi tasarlanıp daha iyi yazılmakta, ve
renkli tebeşirler kullanılmaktadır; ama bu araçların işlevleri ve öğrenci için anlamları yüzyılı
aşkın bir süredir hiç değişmeden kalmıştır. Ayrıca bu süre zarfında öğretimin nasıl
uygulanacağına ilişkin her hangi bir temel değişiklik de yapılmamıştır. Öğretim halâ,
öğretmen merkezli, gruba yönelik ve ders kitabı tabanlı hazırlanmakta ve uygulanmaktadır.
Bu yöntem 19.yy'da İngiltere ve Amerika'da başlayıp yayılan Lancastrian modelinin devamı
niteliğindedir Birbuçuk yüzyıldır birçok değişikliğe uğramasına rağmen bu model endüstriyel
üretim mantığının sonucu olan eğitimde seri üretimi geleneğine sıkı sıkıya bağlı durmaktadır
(The Impact of an Industrial Society on the Role and Methods of Education adlı makaleden
derlenmiştir) (Engler, 1972, s.61).
Teknoloji ve değişimle ilgili olarak Block (1981) şöyle demektedir: "birkaç yıl
içerisinde gerçek olacak bazı teknolojik gelişmelerle ilgili yorumlarda bulunmak gerçekten
çekici bir işi bütün bir kütüphanenin bir disk içine sığabilmesi, internet ve uydu teknolojileri
aracılığı ile evinizden dışarı çıkmak zorunda kalmaksızın tüm dünyadaki eğitim merkezlerine
istediğiniz her an ulaşabilmek, ve bunların dışında sayısallaştırılmış her türlü bilgiye sahip
olma şansı bunlar hakkında konuşmak gerçekten çok çekici; fakat ben de, bu konuda çalışan
diğer insanlar gibi, böylesine temelden değişimlerin ancak aşama aşama ve evrimsel bir süreç
içerisinde gerçekleşeceğine inanıyorum. Eğitim kurumlarının, öğrenci, öğretmen ve
yöneticileri, bu yeni öğrenme yöntemlerini bireysel, toplumsal ve ekonomik yönden
hayatlarına adapte edebilmek için mutlaka zamana ihtiyaç duyacaklardır.
Bilgisayar Destekli Öğretim ve Yararları
Bilgisayar Destekli Öğretim(BDÖ) denilince ilk akla gelen bilgisayarların öğretmenler
tarafından kullanılan tahta ,tebeşir, kalem , cetvel, tepegöz gibi ders işlenirken kullandığı
birer araç gibi düşünülmektedir. Böyle bir yaklaşımda bilgisayarın teknolojik özelliği sadece
hazır bilgi olarak kullanılmaktadır. Öğrencinin karşılıklı etkileşim yoluyla eksiklerini ve
performansını tanımasını, dönütler alarak kendi öğrenmesini kontrol altına almasını; grafik,
ses, animasyon ve şekiller yardımıyla derse karşı daha ilgili olmasını sağlamak amacıyla
eğitim ve öğretim sürecinde, bilgisayardan yararlanma yöntemine Bilgisayar Destekli
Öğretim, kısaca BDÖ denir (Baki, 2002:11).
Bilgisayar destekli öğretimin avantajları aşağıdaki gibi sıralanabilir.
􀀹 Öğrencilere kendi ortamlarında, zaman kazandırarak uygun bir sınıf öğretimi olanağı
sağlar. Öğrencilere öğrendiklerinin oranını ve sonuçlarını kontrol etme imkanı verir
􀀹 Verdiği cevapların doğruluğunu anında öğrenmesi öğrenciye moral kazandırır.
􀀹 Programlar, özellikle yavaş öğrenen öğrenciler için daha olumlu bir eğitim ortamı
sağlar. Hatalar diğer öğrencilerin önünde olmayacağı için utandırıcı olmaz.
􀀹 Bilgisayar destekli eğitim, öğrenmede zorluk çeken, çeşitli etnik gruptan olan ve
özürlü öğrenciler için etkilidir.
􀀹 Laboratuar faaliyetlerinde kullanılan renk, müzik ve hareketli grafikler konuya
gerçeklik ve seçicilik kazandırır.
􀀹 Bilgisayarın kayıt saklama becerisi, bireysel, öğrenimi mümkün kılar, bireysel
talimatlar hazırlanarak öğrencilerin ilerleyişi gözlenebilir.
􀀹 Bilgisayarlar, bilginin gelişmesine uygun olarak artan bir veri tabanı sağlar.
Bilgisayarlar grafik, metin, işitmeye ve görüntüye ait bütün bilgileri kullanabilir.
Öğretmenin kullanılması için pek çok bilgi girilebilir. Bundan başka bilgisayar bireye
kendi kendine öğrenme deneyimi kazandırır. Bu öğrenme deneyimlerinde çeşitli
öğretim metotlarından yararlanılır.
􀀹 Bilgisayar öğretmene, zamana ve yere bağımlı olmadan bir öğrenciden diğerine
güvenilir ve uygun öğretim sağlar.
􀀹 Bilgisayara dayalı eğitim, öğretim etkinliğini artırır. Etkinlik, öğrencinin başarısının
artmasıdır. Yeterlilik ise hedeflere kısa zamanda daha az masrafla ulaşmaktır.
Yeterlilik iş hayatında ve endüstride çok önemlidir ve eğitimdeki önemi de gittikçe
artmaktadır.
􀀹 Kullanımı kolay sistemlerin ortaya çıkması, bazı eğiticilerin kendi eğitim
programlarını geliştirmelerine imkan tanımıştır (EARGED, 2002:203-204).
Problem Tanımı
Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesindeki Sınıf Öğretmenliği öğretmen
adaylarının Bilgisayar, Bilgisayar Teknolojilerinin kullanımı ve Bilgisayar Destekli
Matematik Eğitimi hakkındaki görüşleri nelerdir.
Alt Problemler
1.Sınıf öğretmenliği öğrencilerin bilgisayar kullanım düzeyleri nedir?
2.Sınıf öğretmenliği öğrencilerin bilgisayarı hangi amaçla kullanmaktadırlar?
3.Sınıf öğretmenliği öğrencilerin matematik öğretiminde kullanılabilecek teknolojik aletlere
karşı görüşleri neleredir?
4.Sınıf öğretmenliği öğrencilerin matematik öğretiminde bilgisayar ve bilgisayar kullanımı
hakkındaki görüşleri nelerdir?
5.Sınıf öğretmenliği öğrencilerin matematik öğretiminde bilgisayar teknolojisinin
kullanımının matematik öğretimini ne yönde ve nasıl etkileyebileceği hakkındaki düşünceleri
nelerdir?
6.Sınıf öğretmenliği öğrencilerin cinsiyete göre bilgisayar kullanımına ilişkin görüş farkı
var mıdır?
7.Sınıf öğretmenliği öğrencilerin sosyo-ekonomik düzeye göre bilgisayar kullanımın oranları
arasında fark var mıdır?
Denenceler
1-) Sınıf öğretmenliği öğrencilerin bilgisayar kullanımları değişik olması matematik dersinde
bilgisayar kullanıma ilişkin tutumlarında önemli farklılık göstermemektedir.
2-) Sınıf öğretmenliği öğrencilerin cinsiyetinin değişik olması matematiğe ilişkin
tutumlarında önemli farklılık göstermemektedir.
3-) Sınıf öğretmenliği öğrencilerin yaşlarının değişik olması matematiğe ilişkin tutumlarında
önemli farklılık göstermemektedir.
Sayıltılar
a. İzmir ili içindeki Buca Eğitim Fakültesinde ilköğretim sınıf öğretmenliği bölümünde
bulunan öğrencilerden 121 kişilik grup, diğer öğrencileri temsil edecek niteliktedir.
b. Buca Eğitim Fakültesinde ilköğretim sınıf öğretmenliği bölümünden seçilmiş öğrencilerin
kendilerine verilen anketi düşüncelerini yansıtacak şekilde yanıtlamışlardır.
Sınırlılıklar
a. Araştırmanın verileri 2005-2006 öğretim yılı güz yarıyılında İzmir ilinde Buca Eğitim
Fakültesinin ilköğretim sınıf öğretmenliği bölümünde bulunan öğrencilerin görüşleri ile
sınırlıdır.
b. Ölçeğin geçerliliği , uygulanacağı zaman dilimi ile sınırlıdır.
Araştırmanın Amacı
Bu araştırmada amaç, Bilgisayar destekli matematik öğretiminin sınıf öğretmenliği
öğrencileri tarafından nasıl algılandığını öğrenmek, öğretmen adaylarının teknoloji ürünü
bilgisayarı ne oranda ve ne amaçla kullandıklarını, bilgisayar destekli matematik öğretimi ile
ilgili düşüncelerini ortaya çıkartmaktır. Ayrıca derslerde, matematik öğretiminde kullanımını
isteyip istemedikleri nedenleri ile beraber araştırmaktır. Bilgisayarın öğrencilere getirilerinin
onlar tarafından bilinip bilinmediği incelenmiştir.
Araştırmanın Önemi
Bu araştırma, uygulanan ve uygulanmakta olan geçici çözümlerin öğretmenlerin
teknolojiyi benimsemesinde ve kullanmasında niçin yetersiz kaldıklarını ortaya koyarak
eğitim fakültelerinde gerçekleştirilmesi gereken yenilikler konusunda uzmanların fikir
edinmelerine yardımcı olacak somut verileri ortaya koyacaktır. Ayrıca sınırlı sayıda da olsa
belirli düzeyde teknolojik donanıma sahip olan eğitim fakültelerine devam eden öğretmen
adaylarının teknoloji kullanımına yönelik olarak benimsemeleri gereken yaklaşımlara yer
verilecektir. Böylece araştırmada yer alacak yaklaşımlar, öğretmen adaylarının taşımaları
gereken özellikleri ortaya koyarak öğretmen adaylarının teknolojiden yararlanma konusunda
kendilerini geliştirmelerine yardımcı olacak bulgulara ulaşmalarını sağlaması bakımından
önem taşımaktadır.
BÖLÜM II
Yöntem
Araştırmanın evreni ve örneklemi aşağıdaki gibi oluşturulmuştur.
Evren – Örneklem
Araştırmanın evrenini, İzmir İlinde bulunan Buca Eğitim Fakültesindeki ilköğretim sınıf
öğretmenliği bölümünde bulunan öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklemi ise, 2005-2006
öğretim yılı güz döneminde İzmir ilinde Buca Eğitim Fakültesinde ilköğretim sınıf
öğretmenliği bölümünde bulunan 78 kız, 43 erkek toplam 121 öğrenciden oluşmaktadır.
Öğrencilerin, başarı düzeylerinin ve sosyo-ekonomik durumlarının farklılık gösterdiği
sınıflardan seçilmesine özen gösterilmiştir.
Veri Toplama Aracı
Çalışmaya İzmir ilinde bulunan Buca Eğitim Fakültesinde ilköğretim sınıf
öğretmenliği bölümündeki öğrencilerin tespiti ile başlanmıştır. Sağlıklı bir veri tabanı elde
etmek için öğrencilerin homojen yapıya sahip sınıflardan oluşmasına özen gösterilmiştir.
Daha önceden yapılan araştırmaların ışığında amacına uygun İlk bölümde 7, İkinci
bölümde 9 üçüncü bölümde 5 ve dördüncü bölümde de 9 maddeden oluşan toplam 30
maddelik Likert tipi anket geliştirilmiştir ve kullanılmıştır.
evet
hayır
bil.kullanm
Verilerin Analizi
Uygulanan anket sonucunda elde edilen verilerin analizi için SPSS 12.0 istatistik
programı kullanılmıştır.Tek yönlü varyans analizi ve t testi kullanılmıştır.Anketin
güvenirliği 0,8222 olarak bulunmuştur.
BÖLÜM III
Bulgular ve Yorum
Uygulanan anket sonucunda alt problemlere bağlı bulunan bulgular aşağıda sıra ile
verilmiştir. Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının bilgisayar kullanımı hakkındaki
görüşleri araştırmanın amacına uygun olarak yorumlanmaya çalışılmıştır.
1.Birinci Alt Probleme ilişkin Bulgular ve Yorum
Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının bilgisayar kullanım düzeyleri nedir?
sorusuna yanıt arandı. Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının % 94,2 bilgisayar
kullanmasını bilmektedir, % 5,8 i bilgisayar kullanmasını bilmemektedir.
1-3 yıl
4-6 yıl
7-9 yıl
10-12 yıl
Missing
kacyıl
Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının %67,8’un üniversite yıllarında bilgisayar
kullanmaya başladığı , % 26,4 ise üniversiteye başlamadan önce bilgisayar kullanmaya
başladığı söylenebilir. Ayrıca sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarından %5,9’nun bilgisayar
kullanımı konusunda bilgisinin bulunmadığını söyleyebiliriz.
2. İkinci Alt Probleme ilişkin Bulgular ve Yorum
Yıllar Frekans Yüzdesi
0 7 5,8
1-3 82 67,8
4-6 28 23,1
7-9 3 2,5
10-12 1 0,8
Toplam 118 100,0
Tablo 1
Sınıf öğretmenliği öğretmen adayları bilgisayarı hangi amaçla kullanmaktadırlar?
sorusuna yanıt arandı. Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının %54,5’i internette güncel
olayları takip etmek, %95,9 ‘u İnternette araştırma yapmak, %15 ‘i chat yapmak, % 98,3 ‘ü
ödev hazırlamak , %59’u müzik dinlemek , %44,1 ’i oyun oynamak , %7,4’ü program
yapmak için bilgisayarı kullandıkları ortaya çıktı.
3.Üçüncü Alt Probleme ilişkin Bulgular ve Yorum
Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının matematik öğretiminde kullanılabilecek
teknolojik aletlere karşı görüşleri neleredir? sorusuna yanıt arandı. Sınıf öğretmenliği
öğretmen adaylarının %72,2 ‘si hesap makinesinin, %59,5 ‘i grafik hesap makinesinin,
%95,2 ‘si tepegözün, %83 ‘ü slayt projektörünün, %82,5 Video-televizyonun, %95’i
bilgisayar programlarının, %83,9 ‘u internetin, %65,5 i excel programının matematik
öğretiminde kullanılırsa faydası olacağını belirtmiştir.
4.Dördüncü Alt Probleme ilişkin Bulgular ve Yorum
Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının matematik öğretiminde bilgisayar ve
bilgisayar kullanımı hakkındaki görüşleri nelerdir? sorusuna yanıt arandı.
Kesinkelsiinlikklele
katılıyorum
katılıyorumKararsı
zım
katılmıyo
rum
kKesinleiklesinlikle
katılmıyorum
0
10
20
30
40
50
60
Frequency
Kesinlikle
katılıyorum
katılıyorum kararsızım katılmıyorum
0
10
20
30
40
50
60
70
Frequency
“Matematik öğretiminde
bilgisayar konuların
anlatımında kullanılır”
Öğrencilerin büyük bir
çoğunluğu katıldığını çok
az kesimi ise kesinlikle
katılmadığını belirtmiş.
Kararsız olan kişi sayısı
ile kesinlikle katılıyorum
işaretleyen kişi sayısı bir
birine eşit sayılır.
“Matematik
öğretiminde bilgisayar
konuların şekil ve
grafik çizimlerinde
kullanılır”
Öğrencilerin büyük bir kısmı
bu ifadeye katılmışlar,
kesinlikle katılmayan öğrenci
sayısı ise mevcut değildir.
5. Beşinci Alt Probleme ilişkin Bulgular ve Yorum
Sınıf öğretmenliği öğretmen adayları matematik öğretiminde bilgisayar teknolojisinin
kullanımının matematik öğretimini ne yönde ve nasıl etkileyebileceği hakkındaki düşünceleri
nelerdir? sorusuna yanıt arandı.
kesinkesliinklikllee
katılıyorum
Katılı
yorum
kararsızım Katılmı
yorum
Kesinlikle
katılmıyor
um
0
10
20
30
40
50
60
Frequency
kesinlikle
katılıyorum
katılıyorum kararsızım
0
20
40
60
80
100
Frequency
“Matematik öğretiminde
bilgisayar konuyla ilgili
örneklerin ve
problemlerin
çözümünde kullanılır”
Öğrencilerin büyük bir
kısmı katıldıklarını buna
paralel olarak kararsız
kalan öğrenci sayısının da
az olmadığı
görülmektedir.
“Matematik
öğretiminde bilgisayar
Özel animasyonların
gösterilmesinde
kullanılır”
Öğrencilerin geneli
katılmaktadır ve
katılmayan öğrenci
sayısı mevcut değildir.
kesinlikle
katılıyorum
katılıyorum
kararsızım
katılmıyorum
kesinlikle
katılmıyorum
b4m1
kesinlikle
katılıyorum
katılıyorum
kararsızım
katılmıyorum
kesinlikle
katılmıyorum
b4m2
kesinlikle
katılıyorum
katılıyorum
kararsızım
katılmıyorum
kesinlikle
katılmıyorum
b4m3
kesinlikle
katılıyorum
katılıyorum
kararsızım
katılmıyorum
kesinlikle
katılmıyorum
b4m4
Görsel ve işitsel duyuların etkin hale
getirilmesini etkileyebilir.
Öğrenmeyi sıkıcı olmaktan
çıkarmada etkileyebilir.
Öğrenciyi aktif hale getirmede
etkileyebilir.
Öğrencinin ilgisini artırmada
etkileyebilir.
kesinlikle
katılıyorum
katılıyorum
kararsızım
katılmıyorum
kesinlikle
katılmıyorum
b4m5
kesinlikle
katılıyorum
katılıyorum
kararsızım
katılmıyorum
b4m6
6. Altıncı Alt Probleme ilişkin Bulgular ve Yorum
Sınıf öğretmenliği öğretmen adayları adaylarında cinsiyete göre bilgisayar
kullanımına ilişkin görüş farkı var mıdır? sorusuna yanıt arandı.
Araştırmada 78 kız,43 erkek sınıf öğretmenliği öğretmen adayının görüşüne
başvuruldu.Tablo 2’de de görüldüğü gibi cinsiyete göre bilgisayar kullanımı arasında
anlamlı fark görülmektedir.( p < 0,05)
Tablo 2
Cinsiyet N X S sd t p
Kız
Erkek
78
43
1,1062
1,0000
0,3152
0,0000
116 2,969 0,004
7. Yedinci Alt Probleme ilişkin Bulgular ve Yorum
“Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarında sosyo-ekonomik düzeye göre bilgisayar
kullanımın oranları arasında fark var mıdır?” sorusuna yanıt arandı.
Veriler tek yönlü varyans analizi ile değerlendirildi Tablo-3’den de görüldüğü
üzere veriler arasında anlamlı bir fark görülmedi.(F=0,590 , P=0,670)
Öğretmenim sınıf kontrolü ve
denetlemede etkileyebilir.
Öğrenmede çeşitlik ve yenilik
sağlamada etkileyebilir.
Tablo 3: Ekonomik Durum ve Bilgisayar Destekli Ders işlenmesi ile ilgili F testi
sonuçları
Ekonomik
Durum
N F P Anlamlılık
düzeyi
Üst düzey
Orta hal üstü
Orta hal
Orta hal altı
Alt düzey
2
10
36
41
31
0,588 0,668 p>0,05
BÖLÜM IV
Sonuç ve Öneriler
Araştırmanın sonucu ve önerileri aşağıda verilmiştir.
Sonuçlar
Bu çalışmada Sınıf Öğretmenliği öğretmen adaylarının Bilgisayar, Bilgisayar
Teknolojilerinin kullanımı ve Bilgisayar Destekli Matematik Eğitimi hakkında ki
görüşlerini araştırmak amaçlanmıştır. Bu çalışmada Bilgisayar destekli matematik öğretiminin
Sınıf öğretmenliği öğretmen adayları tarafından nasıl algılandığını öğrenmek ve öğrencilerin
teknoloji ürünü bilgisayarı ne oranda kullandıkları, derslerde , matematik öğretiminde
kullanımını isteyip istemedikleri nedenleri ile beraber araştırmak amaçlanmıştır. Bilgisayarın
öğrencilere getirilerinin onlar tarafından bilinip bilinmediği incelenmiştir. Bu amaçla
oluşturulan anket likert tipi anket Dokuz Eylül üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi
İlköğretim Sınıf Öğretmenliği öğrencilerden oluşan 78 kız.43 erkek olmak üzere toplam 121
kişiye uygulanmış, incelenmiş ve sonuçları sunulmuştur.
􀂙 Bulgular sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının % 94,2 sinin bilgisayar kullanmayı
bildiğini ortaya çıkarmıştır.
􀂙 Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının %67,8 üniversiteyi kazandıktan sonra
bilgisayar kullanmaya başladığı söylenebilir.
􀂙 Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının bilgisayarı en çok ödev hazırlamada ve
internette araştırma yapmada kullandıkları söylenebilir.
􀂙 Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının matematik öğretiminde kullanılabilecek
teknolojik aletlerden en çok bilgisayar programları, tepegöz, slayt projektörü ve video
televizyonun faydası olacağını belirtmişlerdir. Buradan matematik öğretmen
adaylarının teknoloji destekli öğretime sıcak baktıkları düşünülebilir.
􀂙 Sınıf öğretmenliği öğretmen adayları bilgisayarı konuların anlatımında, şekil ve
grafiklerin çiziminde, konuyla ilgili örneklerin çözümünde ve özel animasyonların
gösterilmesinde kullanılabilecekleri düşünülebilir.
􀂙 Öğretmen adayları Bilgisayar Destekli Matematik Öğretiminde öğrencilerin aktif hale
geleceğini , görsel ve işitsel anlamda daha çok etkilendiğini düşünmektedirler. Birden
fazla duyuya hitap eden araçların derslerde kullanımının öğrenmeyi artıracağı ve
öğrencinin teknolojik imkanlardan faydalanmasını sağlayacağı
düşünülmektedir(Baki,1996).
􀂙 Bunun yanı sıra öğretmen adayları Bilgisayar Destekli Matematik Öğretimi ile
öğrenmeyi sıkıcılıktan kurtarıp öğrenmede çeşitlilik sağlanabileceğini ve öğrenme
düzeylerini artıracağına inanmaktadırlar.Bu durum birçok araştırmacının bu konuya ait
görüşünü desteklemektedir(Alkan,1999, Baki & Güveli,2000).
􀂙 Fakat öğretmen adayları Bilgisayar Destekli Matematik Öğretimi ile sınıf kontrolünü
etkileyip etkileme konusunda kararsız kalmışlardır.
􀂙 Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının cinsiyetine göre bilgisayar kullanımları
arasında anlamlı fark ortaya çıkmıştır. Bu farkın kız öğretmen adaylarının bilgisayar
kullanma yüzdelerinin fazla olmasından kaynaklandığı düşünülmektedir. Ayrıca
öğrenciler Bilgisayarın derslerde özellikle Matematikte kullanımının öğrenme
düzeylerini artıracağına inanmaktadırlar.Bu durum birçok araştırmacının bu konuya ait
görüşünü desteklemektedir(Alkan,1999, Baki & Güveli,2000).
􀂙 Bilgisayar destekli ders işlememelerine rağmen bilgisayar internetini kullanmaları,
bilgisayar araştırmaları yapmaları gerçeği göz önüne alındığında ; bilgisayarı
sevmeleri ,bilgisayarla iç içe olmaları öğrencileri bilgisayar destekli öğretimin faydalı
olacağı kanaatine götürebilir.
􀂙 Öğrencilerin Bilgisayara karşı tutumlarında ise olumlu yaklaşımların varlığı
gözlendi.Öğrencilerin bir çoğunun bilgisayardan korkmadığı aksine hoşlandıkları
tespit edildi.
􀂙 Öğrencilerin Bilgisayarın Derslerde kullanımına ilişkin görüşlerinde ise yine yüksek
oranda istekli oluşları, Bilgisayar Destekli ders işlememelerine rağmen faydalı
olacağını düşünmeleri bizde, onların ilerlemeye ve teknolojiye açık nesiller oldukları
kanaatini uyandırdı.Yine Bilgisayar Destekli Matematik Öğretiminin onlarca
istenmesi ve öğrencilerin böylece yaratıcılık yönlerinin gelişeceğini düşünmeleri
teknolojinin araç olarak etkili olacağı düşüncesinin öğrencilerde de varlığını gösterdi.
􀂙 Bilgisayarın kullanımı ile sınıfa getirilemeyen dersi destekleyici malzemelerin
öğrencilerce görülmesi ve tek boyutluluktan çok boyutluluğa geçişin , soyuttan somuta
indirgemenin mümkün olacağı konusunda öğrenciler de yüksek oranla
hemfikirler.Birden fazla duyuya hitap eden araçların derslerde kullanımının
öğrenmeyi artıracağı ve öğrencinin teknolojik teknolojik imkanlardan faydalanmasını
sağlayacağı düşünülmektedir (Baki,1996).
􀂙 Öğrencilerin bilgisayarı hem oyun için hem de araştırma için birbirine yakın oranda
kullanmaları oyun yaşında bulunuyor olmaları veya araştırma konusunda tam anlamı
ile bilinçlendirilmedikleri düşüncesi ile desteklenebilir.
􀂙 Özellikle uygulamaya yönelik sorularda kararsız öğrencilerin fazlalığının bilgisayar
destekli ders işlenmemesinin bir sonucu olabileceğini düşünmekteyiz.
Öneriler
Bilişim çağında; eğitim ortamına yansımayan ve teknolojiden yoksun bir öğretim anlayışı
hiç şüphe yok ki başarıyı etkiler. Sürekli yenilikleri sorgulayan ve gelişimi yakalayabilmek
adına araştıran bir nesil teknolojiden yoksun bırakılmamalıdır. Eğitim ve öğretim ortamına
yansıma yapılacak bilgisayar desteği beraberinde daha etkili bir iletişimi de getirir. Teknoloji
ürünü bilgisayarlar matematik öğretimini önemli ölçüde etkilemektedir. Eğitsel yardımcıların
desteği ile matematik; öğrencilerde, öğrencilerin öğrenme düzeyinde ve derse karşı tutumda
köklü değişiklikler gözlenen bir ders haline gelmektedir. Çağdaş eğitimde teknik ve
teknolojinin kullanımı zorunlu hale gelmiştir.
Ülkemizde öğretmenler ve öğrenciler bu konuda bilgilendirilip, bilgisayar destekli
öğretime dair gerekli projeler oluşturulmalı ve ekonomik yatırımlar yapılmalıdır.
Bilgi toplumunda bulunana her bireyin özellikle öğretmenlerin bilgisayar kullanmayı
bilmesinin çağa ayak uydurmak için gereklilik olduğu vurgulanmalıdır. Bunun için eğitimin
ilk yıllarından itibaren bilgisayar derslerinin verilmesi gerekmektedir.
Üniversitelerimizin öğretmenlik programlarında okuyan öğrencilerin bilgisayar destekli
öğretimi uygulayabilecek seviyeye gelebilmeleri için üniversitelerde bilgisayar ve bilgisayar
teknolojileri derslerine daha fazla ağırlık verilmesi gerekmektedir.
Öğretmen ve öğretmen adaylarının bilgisayar ve bilgisayar teknolojilerini kullanabilmeleri
için uygun ortamların sağlanması gerekmektedir.
Sürekli gelişen bilgi toplumuna ayak uydurmak için öğretmenlerin hizmet içi seminerlerle
yetiştirilmesi gerekmektedir.
Öğretmen adaylarının bilgisayarlarla daha etkileşimli olabileceği ortamlar yaratılmalıdır.
Öğretmen adayların ilgi ve ihtiyacını karşılayacak bilgisayar laboratuarları kurulmalı ve
ders öğretimleri sıklıkla bu ortamlara taşınmalıdır.
Bilgisayar kullanımı gerektiren etkinliklere yer verilmeli ve öğretmen adaylarının
uygulamalarına destek sağlanmalıdır.
Öğretmen adaylarının kendilerine güven duyabileceği ortam dahilinde araştırmalar yaptırıp
bire bir etkileşimi sağlamalıdır.
Kaynakça:
Alkan,H.,Ertem,S.,(1999). D.E.Ü. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayı10348-
357. (1999)
Baki, A., (2002). Öğrenen Ve Öğretenler İçin Bilgisayar Destekli Matematik.
İstanbul: Ceren Yayın- Dağıtım,
Baki,A., (1996).Matematik Eğitiminde Değişim”, Çukurova Eğitim Fakültesi
Dergisi. Syf.1441-47. (1996).
Baki,A.,Güveli,E.,(2000).Bilgisayar Destekli Matematik Eğitiminde Matematik
Öğretmenlerinin Deneyimleri.D.e.Ü.Buca Eğitim fakültesi Dergisi.sy.12 syf.17-23(2000)
Collier, K. G. et al. (1971). Colleges of Education Learning Programmes: A
proposal (Working Paper No.5). Washington, DC: Commission on Instructional Technology.
Commission on Instructional Technology. (1970). To improve learning. A report to
the President and the Congress of the United States. Washington, DC: Commission on
Instructional Technology.
Eğitimi Araştırma Ve Geliştirme Dairesi (2002). Eğitim Teknolojisi Kılavuzu.
Ankara: MEB EARGED Yayınları.(2002).
Engler, D., (1972). Instructional Technology And The Curriculum. In F. J. Paula
and R. J. Goff (Eds.), Technology in education: Challenge and change. Worthington, OH:
Charles A. Jones.
Finn, J. D., (1960). Technology And The Instructional Process. Audiovisual
Communication Review, 8(1),9-10.
Knezewich, S.J., & Eye, G. G. (Eds.). (1970). Instructional Technology And The
School Administrator. Washington, DC: American Association of School Administrator.
McDermott, J. ,(1981). Technology: The Opiate of The Intellectuals. In A. H. Teich
(Ed.). Technology and man's future. New York: St. Martin's Press.
Saettler, P., (1968). A history of Instructional Technology. New York MacGraw-
Hill.
Simon, Y. R. ,(1983). Pursuit of Happiness And Lust For Powerin Technological
Society. In C. Mitcham & R. Mackey (Eds.), Philosophy and Technology. New York: Free
Pres

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder